ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ
ΩΤΟΡΙΝΟΛΑΡΥΓΓΟΛΟΓΙΑ
-ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΚΕΦΑΛΗΣ & ΤΡΑΧΗΛΟΥ
 OTOLARYNGOLOGY-HEAD & NECK SURGERY
ΑΚΟΟΛΟΓΙΑ, ΝΕΥΡΟ-ΩΤΟΛΟΓΙΑ & ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ

Τηλέφωνον: 210-7218-831, 697-444-2112

ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΠΡΟΛΗΨΙ ΦΩΝΗΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ


Ποιά είνε τα συχνότερα ενοχλήματα των φωνιατρικών ασθενών;

Αφωνία Η φωνή δεν βγαίνει σχεδόν καθόλου
Δυσφωνία Παθολογική φωνή που περιέχει θόρυβο (βραχνάδα)
Οδυνοφωνία Πόνος ή κακουχία σχετιζόμενη με τη χρήσι της φωνής για ομιλία ή τραγούδι
Φωνητική κόπωσι (κοπιοφωνία) Δυσφωνία προερχομένη από ερεθισμό των χορδών, λόγω καταχρήσεως της φωνής. Ενίοτε συνοδεύεται από εξωλαρυγγικό μυϊκό κάματο. 
"Σπάσιμο" της φωνής Στιγμιαίο δυσφωνικό φαινόμενο, που συνδέεται ειδικά με μία συγκεκριμένη νότα
Ελάττωσι του φωνητικού εύρους Το σύνηθες για τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη εύρος συχνοτήτων της φωνής ελαττώνεται, με απώλεια κυρίως των υψηλών συχνοτήτων
Κακή απήχησις της φωνής Αλλαγή προς το χειρότερο της απηχήσεως. Σχετίζεται συνήθως με νοσήματα της ρινός και παραρρινίων, ενίοτε όμως με λαρυγγολογικά ή τεχνικά προβλήματα
Φλέγμα ή βλέννες στο λαιμό Μαζεύονται ανεξήγητα. Σημαίνουν πιθανή παλινδρόμησι.
Κόμπος ή αίσθημα ξένου σώματος στο λαιμό Νομίζει ότι τον πνίγει κάτι ή ότι κάτι του έχει κάτσει. Σημαίνει πιθανή παλινδρόμησι.
Συχνό "καθάρισμα" του λαιμού Πολύ κακό για τον επαγγελματία. Δεν αποδίδει αλλά πληγώνει τις χορδές. Σημαίνει χρονία λαρυγγίτιδα και πιθανή παλινδρόμησι.


Πώς καταλαβαίνει κανείς ότι υπάρχει φωνιατρικό πρόβλημα;

Από διάφορα ακουστικά χαρακτηριστικά της φωνής, π. χ. βραχνάδα διαφόρων τύπων, τραχύτητα, φύσημα στη φωνή, εξάντλησι της αναπνοής κατά την ομιλία και το τραγούδι, κοκκοράκια, σπασίματα της φωνής, αδυναμία να τραγουδήση κανείς σιγανά, επώδυνη φώνησι, ξηρότητα στο λάρυγγα κλπ.

Γίνεται τίποτε για την αδύνατη φωνή;

Η αδύνατη φωνή σχεδόν πάντοτε οφείλεται σε κακή αναπνοή και κακή στήριξι. Αυτά διορθώνονται με την κατάλληλη φωνητική αγωγή.

Τί είνε η φωνητική αγωγή;

Η φωνητική αγωγή είνε ένα είδος εξειδικευμένης φυσικοθεραπείας για τον φωνητικό μηχανισμό. Χρησιμοποιείται για την αποκατάστασι όλων σχεδόν των παθήσεων του φωνητικού μηχανισμού, είτε αυτοτελώς είτε σε συνδυασμό με φάρμακα και χειρουργικές επεμβάσεις.

Τό κάπνισμα βλάπτει τη φωνή;

Ναι, διότι ερεθίζει και ξηραίνει τον βλεννογόνο του λάρυγγος. Αυτό χαλάει την φωνητική ποιότητα, αυξάνει την ανάγκη για καθάρισμα του λαιμού (ξερόβηχας) και ενίοτε προκαλεί όξινα υγρά στο στομάχι.  Επίσης καταστρέφει και τους πνεύμονες, δημιουργώντας χρονία αποφρακτική πνευμονοπάθεια. Με τέτοιες καταστάσεις βέβαια είνε αδύνατο να κάνης κάτι αξιόλογο στο τραγούδι.


Τί είνε τα οζίδια των φωνητικών χορδών;

Είνε μικροί κάλλοι στις φωνητικές χορδές. Είνε συχνοί στις γυναίκες και στα μικρά αγόρια.
Δημιουργούνται από τη δυσφωνία από μυϊκή τάσι τύπου Ι, από ταλαιπωρία των χορδών με στριγγλιές, φωνές, αταίριαστο φωνητικό ύψος κλπ. Αντιμετωπίζονται με φωνητική αγωγή και σπανίως με επέμβασι.

Τί είνε η φωνασθένεια;

Η φωνασθένεια είνε μία αδυναμική κατάστασι του λάρυγγος, με δυσφωνία και πολύ αδύνατη φωνή, ιδίως αν ασθενούν και οι δύο φωνητικές χορδές. Είνε σε όλες τις περιπτώσεις επιπλοκή άλλης δυσφωνίας, συνήθως οργανικής, με μεγάλη διάρκεια, όπως π. χ. του πολύποδος που καθυστερεί να αφαιρεθή. Η κατάστασι αυτή είνε ό,τι χειρότερο για τη φωνή, διότι απαιτεί μακροτάτη ανάπαυσι, φωνητική υγιεινή, φωνητική αγωγή και είνε ασυμβίβαστη με οποιαδήποτε επαγγελματική χρήσι της φωνής. Μερικές φορές αναφέρεται και ως μυασθένεια του λάρυγγος. Ο όρος αυτός πρέπει να αποφεύγεται διότι δημιουργεί σύγχυσι με τη νόσο μυασθένεια, ή οποία είνε τελείως άσχετη με το θέμα.

Ποιές ουσίες κυρίως προκαλούν πρόβλημα στη φωνή;

Ο καπνός, η μαριχουάνα, τα ναρκωτικά, τα αντιισταμινικά, ό,τι αλλοιώνει την αντίληψι (οινοπνευματώδη, ηρεμιστικά, παραισθησιογόνα κλπ), φάρμακα για τον θυρεοειδή, αντισυλληπτικά χάπια, αντιυπερτασικά φάρμακα, εισπνεόμενα κορτικοστεροειδή (για το άσθμα) κλπ.


Τα όξινα υγρά του στομάχου επηρεάζουν αρνητικά τη φωνή;

Μερικές φορές τα όξινα στομαχικά υγρά ανεβαίνουν στον οισοφάγο και γίνονται αντιληπτά ως "ξυνίλα" στο λαιμό. Αυτό λέγεται γαστρο-οισοφαγική παλινδρόμησι, και θεωρείται επαγγελματικό νόσημα των τραγουδιστών. Οταν συμβαίνη, ο λάρυγξ συνήθως υφίσταται ένα είδος χημικού εγκαύματος με αποτέλεσμα χρονία λαρυγγίτιδα. Για να αποφεύγετε το πρόβλημα αυτό, μη ξαπλώνετε αμέσως μετά το φαγητό, μην τρώτε πολύ (αλλά περισσότερες φορές), μην πίνετε υγρά μαζί με το φαγητό. Αποφύγετε τους καφέδες και το οινόπνευμα. Αν το πρόβλημα επιμένει, χρειάζεσθε βοήθεια από τον ΩΡΛ σας και πιθανώς την ειδική εξετασι που λέγεται πεχαμετρία οισοφάγου.

Τί εννοούμε όταν λέμε «τεχνική των ρετζίστρι»;

Εννοούμε την φωνητική εκείνη τεχνική κατά την οποία ο τραγουδιστής χρησιμοποιεί διαφορετικό τρόπο παραγωγής της φωνής, αναλόγως της περιοχής στην οποία ευρίσκεται η νότα που θέλει να τραγουδήση. Συνήθως οι τραγουδισταί έχουν τη δυνατότητα για τρείς διαφορετικούς τρόπους, από τους οποίους ο ένας, που τον χρησιμοποιούν όλοι, είνε η ομιλητική φωνή. Στο λαϊκό τραγούδι δεν χρησιμοποιούνται άλλα ρετζίστρι εκτός της ομιλητικής φωνής, διότι το μουσικό αυτό είδος είνε προέκτασι της ομιλίας. Μερικοί άνθρωποι, όπως οι αείμνηστος Ερρίκος Καρούζο και Μαρία Τετρατσίνι, έχουν περισσότερα ρετζίστρι στη φωνή τους. Σε μερικούς τραγουδιστάς η μετάβασι από το ένα ρετζίστρο στο άλλο ακούγεται με σαφήνεια, π. χ. στη Μαρία Κάλλας. Η μεγάλη αυτή καλλιτέχνης χρησιμοποιεί αυτό το φωνητικό χαρακτηριστικό για να προσδώση το μοναδικό εκείνο δράμα στη φωνή, που την έκανε συγκλονιστική ηθοποιό. Σε άλλους τραγουδιστάς, όπως ο Λάουρο Βόλπι, η μετάβασι γίνεται ανεπαίσθητα και γλυκά. Από την προσωπικότητα και τη μεγαλοσύνη του καλλιτέχνου εξαρτάται αν το αποτέλεσμα θα είναι συγκλονιστικό, ωραίο ή όχι ωραίο. Το βέβαιο είνε ότι ο κάτοχος της τεχνικής αυτής, αναλόγως των υπολοίπων προσόντων του, θα φθάση μακρύτερα, απ’ ότι χωρίς την τεχνική.

H χρήσι των ρετζίστρι δεν χαλάει το λαϊκό ύφος;

Τα ρετζίστρι είνε εργαλείο. Τα καλά εργαλεία δεν αλλάζουν το ύφος σε καμμία τέχνη. Αν όμως λαϊκό ύφος σημαίνει χαμηλής ποιότητος ήχο, τότε η χρήσι των ρετζίστρι θα αλλοιώση το "ύφος". Επίσης είνε αδιανόητη η χρήσι ρετζίστρι με την ιδιαίτερα βραχνή φωνή στην οποία είμαστε συνηθισμένοι, σε μερικά είδη ρεμπέτικου και τζάζ. Εκεί πρόκειται για σαφώς παθολογικές φωνές, με δυσφωνία από μυϊκή τάσι τύπου ΙΙ ή για πολυποειδή εκφύλισι των φωνητικών χορδών.

Τί προσφέρει η «τεχνική των ρετζίστρι» στον καλλιτέχνη;

Τα ρετζίστρι της φωνής έχουν εμβιομηχανική, φυσική υπόστασι. Οι φωνητικές χορδές παράγουν την κάθε νότα με τον εργονομικότερο δυνατό τρόπο. Για παράδειγμα, η παραγωγή μιας υψηλής νότας γίνεται ανετότερα αν μικρύνη το μήκος των χορδών παρά αν με μεγαλύτερο μήκος αυξηθή η τάσι. Ως ήχος διακρίνονται από τον πλούτο (σε αρμονικές) της φωνής που παράγεται στο κατάλληλο ρετζίστρο, σε σχέσι με την ίδια νότα που παράγεται στο ακατάλληλο ρετζίστρο. Ο καλλιτέχνης κερδίζει σε ποιότητα ήχου, σε άνεσι εκτελέσεως και σε πρόληψι φωνητικών και λαρυγγολογικών προβλημάτων.

Τα ΝΑΙ & τα ΟΧΙ
Φωνητική Προθέρμανσι
Δομή & Φυσιολογία του Λάρυγγος
Επαγγελματικές Δυσφωνίες
Λειτουργικές Δυσφωνίες
Λογοθεραπεία
Γαστρο-οισοφαγική παλινδρόμησι

Επικοινωνήστε μαζί μας

Δρ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ, ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΩΤΩΝ, ΡΙΝΟΣ, ΛΑΡΥΓΓΟΣ

ΧΡΗΣΙ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΤΩΝ ΣΕΛΙΔΩΝ ΑΥΤΩΝ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΙ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ,
ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΙ ΤΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΤΗΣ ΠΗΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ